تبلیغات
دیجیتال - مطالب آبان 1398
 
دیجیتال
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
پنجشنبه 30 آبان 1398 :: نویسنده : سامان حسنی
همان گونه که می دانید شرکتهای مهندسی مشاور در سه پایه رتبه بندی می شوند و در سایت ساجات نیز این رتبه بندی انجام می شود لذا این شرکت در جهت تکمیل پرونده مشاوران در جهت اخذ رتبه از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گام برمی دارد.

یکی از فعالیت های ثبت  در کنار خدماتی مانند ثبت شرکت ها، ثبت اختراع، ثبت برند و … اخذ رتبه مشاور می باشد. تکمیل پرونده رتبه مشاوران یکی از امور تخصصی است که جزئیات زیادی دارد. دریافت مشاوره صحیح در این امر بسیار مهم است.

رتبه بندی پیمانکاران چیست ؟
  
رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری ، بررسی میزان توانایی شرکت ( براساس نفرات و سوابق آنها، تجربه کاری و توان مالی ) می باشد. این بررسی براساس ضوابط و آیین نامه هایی که توسط معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری مصوب می شود انجام می گیرد .

رتبه بندی شرکتها در ۱۱ رشته معرفی شده و در پایه های (۱،۲،۳،۴،۵) انجام می گیرد که پایه ۵ کمترین و ۱ بیشترین پایه است. جهت کسب رتبه بندی پایه ۵ شرکت می بایست امتیاز نفرات را که برای رشته ( رشته های) درخواستی به صورت مجزا داشته باشد که محاسبه این امتیاز براساس مدرک تحصیلی و سابقه اعضای هیات مدیره انجام می گیرد .

جهت کسب پایه چهار (۱،۲،۳،۴) شرکت می بایست امتیاز نفرات و سقف تجربه کاری تعیین شده برای هر رشته و پایه و سقف توان مالی تعیین شده برای هر رشته و پایه را به صورت مجزا داشته باشد .

توضیحات بیشتر به تفصیل در فرم های پیوستی و ضوابط و آیین نامه های ارائه شده آمده است .رشته های مختلف پیمانکاری در آیین نامه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری شرکتها را در ۱۱ رشته مختلف رتبه بندی می کند که عبارتند از :

ساختمان
راه و ترابری
 صنعت و معدن
تاسیسات و تجهیزات
کشاورزی
 آب
مرمت آثار باستانی
 کاوش های زمینی
ارتباطات
نفت و گاز
 نیرو
موضوعات مناسب برای شركت های انفورماتیكی
 
بر اساس بند۱-۱ ماده ۱ آیین‎نامه رتبه‎بندی و احراز صلاحیت شركت‎های انفورماتیكی مصوب ۲۲/۶/۱۳۸۳ شورای عالی انفورماتیك اساسنامه شركت‎های انفورماتیكی متقاضی رتبه‎بندی و احراز صلاحیت می‎باید در ارتباط مستقیم با فعالیت‎های انفورماتیكی باشد. از این رو برای اجتناب از درج موارد غیر انفورماتیكی در اساسنامه، در زیر نمونه‎هایی از موارد قابل قبول و غیر قابل قبول، جهت مزید اطلاع به آگاهی می‎رسد.

نمونه‎هایی از عبارات قابل قبول به عنوان موضوع فعالیت‎ شركت‎های انفورماتیكی
برخی از موضوعات مناسب برای ثبت شرکته ای انفورماتیکی به شرح زیر است

مطالعه و طراحی و تحقیقات و پژوهش و مشاوره و انتقال تكنولوژی و نصب و راه اندازی و تعمیر و نگهداری و تولید و ساخت و پشتیبانی در زمینه تجهیزات رایانه‎ای و سیستم‎های الكترونیكی و مخابراتی و اتوماسیون صنعتی و تجهیزات مهندسی پزشكی رایانه‎ای و تجهیزات ابزاردقیق رایانه‎ای
خرید و فروش و صادرات و واردات تجهیزات كامپیوتری و مخابراتی و سیستم‎های رایانه‎ای و الكترونیكی – انجام فعالیت در زمینه تجارت الكترونیك
تشكیل كلاس‎های آموزشی در زمینه رایانه در داخل و خارج ازكشور
تامین نیروی انسانی متخصص در زمینه موضوع فعالیت شركت
انجام خدمات اجرائی و عملیاتی و فنی و مهندسی در زمینه موضوع فعالیت شركت
تهیه مشخصات فنی سیستم‎های كامپیوتری
ایجاد و احداث كارخانه برای تولید كامپیوتر
نصب و راه اندازی و تعمیر و نگهداری تجهیزات رایانه‎ای و الكترونیكی و مخابراتی و ارتباطی و سویچینگ و آنتن‎ها و كابل‎های ارتباطی مربوطه
دوربین‎های مدار بسته و سیستم‎های رایانه‎ای
تجهیزات ماهواره‎ای و سیستم‎های حفاظتی و ارتباطی
مكانیزه كردن سیستم‎های اداری و اجرای سیستم‎های مكانیزه شده
طراحی سیستم‎های مختلف رایانه‎ای
برنامه نویسی
طراحی صفحات اینترنتی
شركت در نمایشگاه‎های رایانه ای داخلی و خارجی
شركت در مناقصات و مزایدات داخلی و خارجی در زمینه موضوع فعالیت شركت
تهیه و تامین تجهیزات و قطعات یدكی رایانه‎ای و الكترونیكی و مخابراتی
اخذ و اعطای نمایندگی از شركت‎های رایانه‎ای داخلی وخارجی قطعات
ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی در زمینه موضوع فعالیت شركت در داخل و خارج از كشور
انعقاد قراردادهای همكاری و مشاركت با شركت‎های داخلی و خارجی در زمینه موضوع فعالیت شركت
عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه موضوع فعالیت شركت
فروش خدمات مهندسی در زمینه رایانه‎ای
صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه رایانه
تولید نرم افزار
فعالیت در زمینه بانكداری الكترونیكی و اتوماسیون بانكی
ارایه خدمات اینترنتی و اینترانت
تهیه و تامین قطعات و اقلام و ملزومات و مواد مصرفی در زمینه رایانه
اجرای طرح‎های جامع فن آوری اطلاعات شامل تحلیل و طراحی و تولید و استقرار و راه اندازی و پشتیبانی راه‎كارهای مبتنی بر نرم افزار در بخش عمومی و دولتی و وزارتخانه‎ها و سازمان‎ها و شركت‎های وابسته به دولت و بخش خصوصی
تحلیل و طراحی و تولید و پشتیبانی نرم افزارهای جامع كاربردی و انجام خدمات مشاوره در زمینه‎های فناوری اطلاعات
استراتژی و معماری سازمانی و متدلوژی و اجراء و نظارت بر پروژه‎های فناوری اطلاعات و مهندسی مجدد و بهبود فرآیند و ارائه خدمات مدیریتی و مشاوره و طراحی نظام‎های مدیریتی در زمینه موضوع فعالیت شركت جهت تسهیل و افزایش كارایی سازمان‎ها
مشاوره و طراحی و اجرای سیستم‎های رایانه و پیاده ‎سازی شبكه‎های نوین رایانه‎ای و تجهیزات جانبی رایانه‎ای
طراحی و تولید و اجرای سیستم‎های امنیت شبكه و ارائه خدمات تخصصی در رابطه با شبكه‎های مبتنی بر فیبر نوری و شبكه‎های بی‎سیم و راه حل‎های ارتباط با اینترنت جهت سازمان‎ها
آموزش دوره‎های تخصصی در زمینه آی تی و آی سی تی
مشاركت با شركت‎های داخلی و خارجی تولید كننده نرم افزار و سخت افزار
خرید و فروش سهام شركت‎ها و سازمان‎های مجاز دولتی و خصوصی با موضوع فعالیت مشابه در بورس اوراق بهادار و یا خارج از آن
سرمایه گذاری و مشاركت در سایر شركت‎ها با موضوع فعالیت مشابه از طریق تعهد سهام شركت‎های جدید و یا خرید و تعهد سهام شركت‎های موجود
دریافت وام و تسهیلات مالی و اعتباری اعم از ارزی و ریالی در زمینه موضوع فعالیت شركت
انجام پروژه‎های انفورماتیكی و فن آوری اطلاعات
طراحی و ساخت و نصب و راه اندازی و تعمیرات و آموزش در زمینه كامپیوتر و سیستم‎های الكترونیكی و اینترنتی و اتوماسیون صنعتی و ‌اتوماسیون اداری و ابزار دقیق رایانه‎ای
طراحی و راه اندازی و تعمیرات سیستم‎های كامپیوتری و كنترلی
خرید و فروش كامپیوتر و لوازم جانبی آن و سیستم‎های الكترونیكی
انجام امور قراردادی و برآورد پروژه در زمینه موضوع فعالیت شركت
تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنعتی رایانه‎ای و پزشكی رایانه‎ای
انجام خدمات فنی و طراحی در زمینه موضوع فعالیت شركت
ارائه كلیه خدمات مدیریتی از جمله آنالیز و تحلیل سیستم و طراحی سیستم و طرح‎های تكنولوژیكی در زمینه موضوع فعالیت شركت
ارائه كلیه خدمات اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش آن (ICT)
طراحی و نصب و پشتیبانی شبكه‎های كامپیوتری
صادرات و واردات تجهیزات رایانه‎ای و تهیه و تولید سیستم‎های رایانه‎ای و بسته‎های نرم افزاری
صادرات نرم افزار و خدمات مهندسی ‎ در زمینه موضوع فعالیت شركت
خرید و فروش و صادرات و واردات ماشین‎های اداری رایانه‎ای و دیجیتالی
ارایه خدمات مشاوره مدیریت و مدیریت طرح در زمینه موضوع فعالیت شركت
ارایه خدمات مشاوره مهندسی و نظارت بر طرح‎ها در زمینه موضوع فعالیت شركت
طراحی و توسعه سیستم‎های نرم افزاری و سخت افزاری
انجام مطالعات راهبردی (استراتژیك) و طرح‎های جامع
خرید و فروش و واردات و صادرات كلیه خدمات و كالاهای مجاز كامپیوتری و فناوری اطلاعات و ارتباطات – انجام خدمات برنامه‎ریزی و كنترل پروژه و خدمات مهندسی ارزش و مطالعات امكان‎سنجی و توجیه پذیری فنی و اقتصادی طرح‎های انفورماتیكی
تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارش مشتری، تولید و فروش و پشتیبانی بسته های نرم افزاری
ایجاد پورتال‎های اطلاع رسانی
مشاوره و نظارت بر طرح‎های انفورماتیكی
تهیه و اجرای طرحهای جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات
طراحی و اجرا و پشتیبانی شبكه داده ها
تولید و ارایه كلیه قطعات و تجهیزات وسخت افزارهای كامپیوتری
مطالعات و برنامه ریزی راهبردی و برنامه‎ریزی كسب و كار سازمانی و طراحی و بازنگری ساختار سازمانی و مهندسی مجدد فرآیندها
مدیریت و برنامه‎ریزی تولید و تكنولوژی و مدیریت نگهداری و تعمیرات جامع و مدیریت كیفیت جامع و مدیریت بهره وری جامع و مدل‎های تعالی سازمانی و مدیریت تأمین و جذب منابع مالی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی و مدیریت ریسك و طراحی و تدوین استراتژی و بازاریابی و انجام تحقیقات بازار و مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت دانش و مدیریت زمان و مدیریت تغییر و مدیریت بحران در زمینه موضوع فعالیت شركت
 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



  
شرکت های خارجی برای آن که بتوانند از حقوق خود در زمینه مالکیت صنعتی حمایت نمایند، لازم است تا مقررات ایران را در این خصوص مطالعه کنند. زیرا اصولاَ این گونه اموال جهت حمایت، به ثبت نیاز دارند و آشنایی با مقررات ایران در این راستا برای صاحبان این قبیل اموال می تواند واجد اهمیت فراوان باشد.

به بیان دیگر شرکت خارجی همزمان با معرفی و فروش محصولات خود در کشور ایران تمایل دارد تا در راستای استفاده از فی المثل علامت تجاری محصول مورد نظر، حمایت های لازم را نیز به عمل آورد و بدون شک آن ها خشنود خواهند شد اگر در نظام حقوقی که حقوق مزبور مورد استفاده قرار می گیرد، تضمین های کافی برای حراست از این گونه حقوق در نظر گرفته شده باشد.
خوشبختانه در ایران اخیراً تحولات عظیمی در این رشته از حقوق ایجاد گردیده است و مصوبات جدید باعث شده تا در کشورمان حمایت های بیشتری از حقوق مالکیت صنعتی به عمل آید. در این مقاله بر اساس مقرراتی که اخیراَ به تصویب رسیده اند، به حمایت های موجود در زمینه نام های تجاری و نشانه های جغرافیایی به صورت جداگانه پرداخته خواهد شد. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانند مقالات ذیل را نیز مورد مطالعه قرار دهند :
- مراحل ثبت نشان جغرافیایی چگونه است ؟
- خدمات تخصصی ثبت شرکت فکر برتر

نام های تجاری
نام تجاری عنوانی است که تاجر یا شرکت تجاری برای معرفی خود از آن استفاده می نماید. برای تشخیص نام تجاری از علامت تجاری لازم به ذکر است که نام تجاری نشانگر اعتبار کل یک شرکت می باشد، نه آن که به یک محصول خاص آن شرکت اشاره داشته باشد. به عنوان مثال : اگر مارک معروف خمیردندان " کرست " متعلق به شرکت " پراکتر و گرمبل " را در نظر بگیریم، " پراکتر و گرمبل " یک نام تجاری است ، حال آن که " کرست " علامت تجاری آن می باشد.
قانون تجارت در حقوق ایران، کلیه شرکت ها را مکلف نموده است تا با نام مخصوص تشکیل شوند. نام مخصوص شرکت های تجاری اصولاَ شامل دو قسمت است : یکی قسمت مربوط به نوع شرکت ، مثل " شرکت سهامی " ، " با مسئولیت محدود " ، " تضامنی " که در کلیه شرکت های از یک نوع ، یکسان می باشد و قسمت دیگر مربوط است به اسم شرکت که در هر یک از آن ها متفاوت خواهد بود.
نام های تجاری برخلاف علائم تجاری که همواره توجه قانوگذار را به خود معطوف داشته است و از سال 1310 قانونی خاص را ذیل عنوان " قانون ثبت علائم و اختراعات " به خود اختصاص داده بود، تنها در 7 ماده در باب چهاردهم قانون تجارت، مصوب 1311 بدان اشاره شده بود. طبق این قانون ثبت اسم تجاری اختیاری می باشد، مگر در مواردی که وزارت دادگستری ثبت آن را الزامی نماید ؛ و در صورت ثبت ، مدت اعتبار آن 5 سال خواهد بود.

متاسفانه با وجود آن که طبق ماده 582 قانون تجارت ، وزارت دادگستری در سال 1311 مسئول تنظیم آیین نامه ای شده بود که ترتیب ثبت اسم تجاری و اعلان آن و اصول محاکمات در دعاوی مربوط به اسم تجاری را معین نماید ، اما چنین آیین نامه ای تاکنون به تصویب نرسیده است. به همین جهت در حال حاضر ثبت اسم تجاری در ایران ممکن نیست ؛ زیرا نه مقامی که باید آن را ثبت کند معلوم است و نه تشریفاتی که برای ثبت باید انجام شود. از آن جا که طبق ماده 578 قانون تجارت، اسم تجارتی فقط در صورتی حمایت می شود که به ثبت رسیده باشد، بر اساس این قانون نمی توان اسم تجاری را حمایت نمود.
با این حال به نظر می رسد که قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، این گونه نام ها را حتی بدون نیاز به ثبت حمایت کرده است. طبق این قانون نام تجاری به معنای اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد، تعریف شده است و از آن جا که به موجب آیین نامه دفتر ثبت تجاری، کلیه بازرگانان و بنگاه های بازرگانی و شرکت های تجاری ایرانی و خارجی باید نام خود را در دفتر ثبت نمایند، ماده 47 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علایم تجاری بدون نیاز به ثبت مجدد نام های تجاری، مقرر نموده : " با رعایت قوانین و مقررات ثبت اجباری نام های تجاری، این قبیل نام ها حتی بدون ثبت، در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمایت می شوند ... "
لذا به نظر می رسد که با تصویب قانون یاد شده شرایط حمایت ملی از نام های تجاری نیز فراهم آمده است.

مضاف بر این که از آن جا که ایران جزء کشورهای عضو کنوانسیون پاریس می باشد، از این طریق نیز نام های تجاری اشخاص خارجی که کشور متبوعشان عضو این کنوانسیون می باشد، می تواند در ایران حمایت شود. طبق ماده 8 کنوانسیون پاریس :" نام تجاری بدون آنکه الزامی به تسلیم اظهارنامه یا ثبت آن باشد در کلیه کشورهای اتحادیه حمایت خواهد شد چه جزء علامت صنعتی یا تجاری باشد چه نباشد ".
شایان ذکر است، طبق ماده 1 قانون سرمایه گذاری، اسامی تجاری نیز می توانند به عنوان سرمایه خارجی پذیرفته شوند؛ اما ثبت این گونه سرمایه ها به عنوان سرمایه خارجی در سازمان سرمایه گذاری به اظهارنظر و تایید وزارتخانه ذی ربط وابسته می باشد، که البته تاکنون به ندرت تقاضای ثبت این قبیل سرمایه ها مطرح گردیده است.

نشانه های جغرافیایی
نشانه جغرافیایی نشانه ای است که مبدا کالایی را به قلمرو ، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می نماید، مشروط بر این که کیفیت و مرغوبیت ، شهرت یا سایر خصوصیات کالا به طور اساسی قابل انتساب به مبدا جغرافیایی آن باشد. لازم به ذکر است که قانون نشانه های جغرافیایی برای نخستین بار در سال 1383 به تصویب رسید. طبق این قانون ، قانونگذار برای حمایت از نشانه های جغرافیایی علاوه بر ایجاد نظام خاص حمایتی از طریق ثبت نشانه های جغرافیایی به موضوع حمایت از نشانه های جغرافیایی در چارچوب حمایت در مقابل رقابت مکارانه یا نامشروع توجه نموده است. علاوه بر این قانون مزبور ، نشانه جغرافیایی را اعم از این که ثبت شده یا نشده باشد، چنان چه دارای شرایط مقرر در قانون باشد، حمایت می نماید. چنان چه نشانه ای به ثبت رسیده باشد، موجد این اماره قانونی می باشد که نشانه ثبت شده با تعریف و شرایط مقرر در قانون نشانه های جغرافیایی انطباق دارد.
ماده 7 قانون یاد شده، در خصوص ثبت نشانه جغرافیایی چنین مقرر می نماید : " اظهارنامه ثبت نشانه های جغرافیایی توسط اشخاص زیر به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تسلیم می شود :
الف- هر شخص حقیقی یا حقوقی و همچنین گروه هایی از اشخاص که در مکان جغرافیایی مندرج در اظهارنامه به تولید کالای مذکور در آن مشغولند.
ب- هر مرجع صلاحیتدار در امر تولید، توزیع و سیاستگذاری کالای مورد ثبت ".
بنابراین شرکت های خارجی به طور معمول می توانند به موجب بند " الف " این قانون به ثبت نشانه جغرافیایی اقدام نمایند و به نحو ممکن از مزایای مندرج در این قانون برخوردار گردند.

لازم به ذکر است که علاوه بر مقررات داخلی فوق الذکر، کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی، موافقت نامه مادرید در مورد جلوگیری از نصب نشانه های منبع غیرواقعی یا گمراه کننده بر کالا و موافقت نامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدا و ثبت بین المللی آن ها، دربرگیرنده مقرراتی در مورد نشانه های جغرافیایی می باشند و با توجه به آن که ایران عضو آن ها می باشد، می توانند مورد توجه قرار گیرند.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



امتیاز کاربرانستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال 
یکی از خصایص اصلی حق مالکیت هر مارک و علامت تجاری وصف نسبی بودن آن است، به این معنا که حقوق ناشی از مالکیت مارک محدود به موضوع یا موضوعاتی است که علامت یا مارک انتخابی آن ها را پوشش می دهد و در اظهارنامه تقدیمی به اداره ثبت علایم تجاری یا صنعتی و یا خدماتی، اظهار و کتباَ ذکر شده است.

به تعبیر دیگر حقوق ناشی از مالکیت مارک، در قلمرو موضوع مشخص شده در اظهارنامه ای که به ثبت رسیده است مورد حمایت قرار می گیرد، همان طور که حقوق مؤلف یا حق اختراع ناظر بر اثر فکری و موضوع تالیف با موضوع اختراع است و حمایت قانونی محدود به موضوع تالیف یا اختراع خواهد بود و اگر واجد حق از حمایت مطلق برخوردار است به این معنی است که در برابر هر تجاوز یا هرگونه بهره برداری از موضوع حق، صاحب تالیف یا مخترع می تواند اعتراض کرده، از تضییع حقوق خود به کمک قانون و مراجع صالح جلوگیری کند.

با این ترتیب صاحب و دارنده یک مارک یا علامت تجاری، دارای حق انحصاری بهره برداری از آن ، در ارتباط با موضوع تولیدات یا خدمات معین شده در اظهارنامه که حدود آن صریحاَ و دقیقاَ مشخص شده و به ثبت رسیده است، خواهد بود. یعنی در همین قلمرو از مارک و صاحب حقوق ناشی از مارک حمایت می شود و این حق به صورت کلی و به طور مطلق و نامحدود برای مارک وجود ندارد تا صاحب مارک بتواند در سایر موضوعات و غیرمرتبط با موضوع و قلمرو فعالیت تولیدی، توزیعی یا خدماتی به ثبت رسیده، استفاده کرده و از بهره برداری و استفاده از مارک مزبور جلوگیری کند. به طور مثال صاحب مارک آدیداس که موضوع آن کفش کتانی یا سایر کفش های ورزشی است، نمی تواند از تولید ادوکلن با آرم و مارک آدیداس که موضوع علامت ثبت شده آن تولید ادوکلن نیست، جلوگیری کند.

در حقوق فرانسه مانند حقوق ایران علائم تجاری دارای اثر نسبی است ولی در گذشته دیوان کشور فرانسه بر این عقیده بود که مالکیت علایم تجاری اثر مطلق دارد و در واقع اعتقاد قضایی بر این بود که مارک ثبت شده صرف نظر از موضوع مارک، برای صاحب آن حق انحصاری مطلق ایجاد خواهد کرد و استفاده از آن بدون رضایت صاحب مارک و اخذ مجوز به هیچ وجه ولو در موضوعات خارج از قلمرو موارد مندرج در اظهارنامه مجاز نخواهد بود. توجیه اتحادیه اروپا در حمایت مطلق از مارک اولیه، به اعتبار مارک و ارزش آن لطمه وارد خواهد کرد و افراد یا اشخاص را به اشتباه و گمراهی می کشاند و اذهان عمومی را وقتی با تولیدات نامرغوب با مارک مشهور و معروف و آرم های اصیل مواجه گردد، نسبت به محصولات و خدمات صاحب مارک دچار تردید و بدبینی می کند.

بنابراین باید از مارک استفاده کند و نباید حمایت از مارک اصیل محدود به مشابهت محصولات یا خدمات مارک تقلیدی گردد و خطر گمراه شدن اذهان عمومی و مصرف کنندگان محصولات یا خدمات مشابه، نباید معیار و ملاک حمایت از مارک اصلی باشد. توجیه مذکور منطقی به نظر می رسد، زیرا از سوء استفاده جلوگیری می شود و ضمن حفظ اعتبار صاحب مارک، از حقوق مصرف کنندگان نیز حمایت خواهد شد.

در نظام حقوقی فرانسه با توجه به مواد 1- 711 و 2- 711 قانون مالکیت فکری و صنعتی که به خصوصیات و مشخصات مارک و علامت تجاری اشاره دارند ، اصل نسبی بودن اثر حقوقی ناشی از مارک پذیرفته شده است. یعنی همان طور که معیار بررسی قانونی اظهارنامه متقاضی ثبت مارک در مراجع قانونی، محصولات یا خدمات موضوع اظهارنامه است، حمایت قانونی از مارک نیز در چهارچوب موضوع آن قرار دارد، مگر آن که مارک ثبت شده دارای خصوصیات تالیف باشد، که در این صورت، صاحب مارک تجاری، صاحب حق تالیف نیز خواهد بود و غالباَ واجد مارک تجاری، اثری ادبی ، فنی یا هنری را خلق نمی کند و فقط محصولات یا خدمات اقتصادی یا تجاری خود را معرفی و آن را از محصولات و خدمات مشابه ای که به وسیله دیگران عرضه می شود متمایز می گرداند.

در مقررات کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی مصوب 20 مارس 1883 و اصلاحات بعدی از جمله ماده 10 مکرر این کنوانسیون آمده است که :
1- کشورهای عضو اتحادیه مکلفند حمایت واقعی اتباع اتحادیه را در مقابل رقابت ( غیرقانونی ) نامشروع ( رقابت مکارانه ) تامین کنند.
2- هر رقابتی که برخلاف معمول شرافتمندانه صنعت یا تجارت انجام گیرد، رقابت نامشروع تلقی می شود.
3- اعمال زیر مخصوصاَ باید ممنوع شوند.
اولاَ- هر عملی که ایجاد اشتباه به نحوی از انحاء با موسسه یا محصولات یا فعالیت صنعتی یا تجاری رقیب بنماید.
ثانیاَ- اظهارات خلاف واقع در کار تجارت به نحوی که اعتبار موسسه یا محصولات یا فعالیت صنعتی یا تجاری رقیب را از بین ببرد.
ثالثاَ- مشخصات یا اظهاراتی که به کار بردن آن در بازرگانی، موجب اشتباه عامه راجع به ماهیت ، طرز شناخت ، صفات ممیزه جنس و قابلیت استعمال و مالکیت کالا گردد.

از مفاد ماده مذکور خصوصاَ بندهای اول و سوم شق 3 آن به خوبی استباط می شود که اثر حقوقی مارک و علامت تجاری نسبی است و منحصراَ موضوعات مارک یعنی محصولات یا خدمات مربوط به مارک یا علامت ثبت شده مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

در حقوق ایران با توجه به بندهای ه- و – ز ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 که مقرر داشته است، علامت هایی که موجب فریب یا گمراهی اذهان عمومی و مشتریان کالا یا خدمات با آرم ها و مارک های تولیدی یا خدماتی اصلی شود، قابل ثبت نیست ، مشخص و روشن است که اثر حقوقی مارک هایی که به ثبت رسیده باشد، نسبی و منحصر به کالا یا خدمات مندرج در اظهارنامه تقدیمی متقاضی به اداره ثبت مالکیت صنعتی سازمان ثبت است و همانند مقررات فرانسه و نظر حقوق دانان فرانسوی، در حقوق ایران قانون در حق مالکیت مارک ، از اصل نسبی بودن اثر حقوقی آن پیروی کرده است و هیچ مارک یا آرمی به طور مطلق مورد حمایت قانون گذار نیست.
از انتخابتان متشکریم.
هم چنین بخوانید :
- کارکرد و مزایای ثبت علامت تجاری
- آیا خودمان می توانیم ثبت برند نماییم؟
- انتشار آگهی ثبت علامت تجاری




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 22 آبان 1398 :: نویسنده : سامان حسنی
 

 
سهامداران شرکت با توجه به مقررات قانونی تجارت می توانند شرکت را منحل نمایند و برای اینکار بایدصورتجلسه ای تحت عنوان مجمع عمومی فوق العاده تنظیم نموده وبه ثبت شرکتها تحویل نمایند لذا لازم است که از تاریخ تنظیم صورتجلسه انحلال حداکثر ظرف مدت 5 روز جلسه مزبور را به ثبت شرکتها تحویل نمایند.
 
مدارک لازم برای انحلال:
 
1- صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده. 
 
2- لیست صاحبان سهام حاضر در جلسه که به امضای آنها رسیده باشد
 
تذکر:
 
1- چنانچه مدیرتصفیه خارج ازشرکت باشدبایستی مشخصات کامل وی که عبارت است ازنام ،نام خانوادگی،شماره ملی،شماره شناسنامه،محل صدورشناسنامه،تاریخ تولد،آدرس کامل وکد پستی در صورتجلسه قید شود و فتوکپی مصدق کارت ملی وشناسنامه ضمیمه باشد.
 
2- چون مدیرتصفیه پس ازانحلال شرکت جانشین هیئت مدیره می باشدلذا دفاتر و اسناد دارایی شرکت باید تحویل مدیر تصفیه شده باشد چون برای تصفیه حسابهای شرکت وجود دفاتر و اسناد دارایی شرکت لازم و ضروری است. 
 
3- مدت تصدی مدیرتصفیه حداکثردوسال میباشدچه درصورتجلسه قیدشده باشدوچه درصورتجلسه مدت نیامده باشدچنانچه مدیرتصفیه بخواهداموال شرکت رابفروشدو یا اقدامی بنماید پاسخ به استعلام دفترخانه و سایر مراجع در مدت این دو سال امکان پذیر است در صورتی که دو سال گذشته باشد بایستی پاسخ دفترخانه داده شود لیکن درآن ذکرشودمدت مدیر تصفیه خاتمه یافته وتاکنون به انتخاب مدیرتصفیه جدید یا تمدید مدیر تصفیه اقدامی صورت نگرفته است. 
 
صورت جلسه انحلال شرکت (با مسولیت محدود)
 
نام شرکت ........................................... شماره ثبت ................ سرمایه ثبت شده ...........................ریال
 
در تاریخ ..../..../....13 ساعت .... : .... تا  .... : .... مجمع عمومی فوق العاده شرکت با حضور کلیه سهامداران در محل شرکت تشکیل و نسبت به انحلال شرکت اتخاذ تصمیم شد.
 
1- آقا/خانم  ..................................................         دارنده ........................ ریال سهم الشرکه کد ملی ....................
2- آقا/خانم  ..................................................         دارنده ........................ ریال سهم الشرکه کد ملی ....................
3- آقا/خانم  ..................................................         دارنده ........................ ریال سهم الشرکه کد ملی ....................
 
 
 
دستور جلسه انحلال شرکت
 
در خصوص انحلال شرکت بحث و بررسی به عمل آمد و النهایه مقرر گردید که شرکت منحل شود.
در نتیجه آقا/خانم ........................................... به آدرس : .......................................................................... 
کد پستی : ...................... به سمت مدیر تصفیه انتخاب شد . مدیر تصفیه ضمن اعلام قبولی به سمت اقرار دریافت اسناد و مدارک و دفاتر و دارایی های شرکت نمود.
 
به آقا/خانم ............................................ احدی از سهامداران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق النسب و امضا ذیل دفتر ثبت اقدام نماید.
 
 
1- آقا/خانم ..........................................                                               امضاء
 
2- آقا/خانم ..........................................                                               امضاء
 
3- آقا/خانم ..........................................                                               امضاء




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سامان حسنی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :